Du har märkt att säljet går trögt och att er säljavdelning inte når samma siffror som tidigare. Ta det lugnt, de flesta hamnar här förr eller senare. En säljavdelning måste utvecklas hela tiden för att bli bättre. Ni måste helt enkelt göra en förändring. Här är mina 3 bästa tips innan ni sätter igång.

1. Analysera!

Spring inte för snabbt på lösningen och tro att en säljkurs kan rädda era resultat. Nej, börja först med att göra en analys på hela säljfunktionen, alltså alla delar som har något att göra med försäljningen. Det kan vara allt från en kundtjänst till leverans. Om du inte analyserar alla delar i säljfunktionen kommer du heller inte veta var problemen ligger och vad du ska fokusera på. Med andra ord blir det svårt att lösa ert övergripande problem.

2. Ta små steg!

Tänk inte att ni behöver åtgärda alla förbättringspunkter på en gång. Börja med det som är lättast och som ger störst effekt på försäljningen. Det kanske är en del i säljprocessen som måste tas bort för att underlätta och göra säljarnas arbete mer effektivt. Men tänk på att ta små steg för att alla inom säljfunktionen ska hänga med i förändringen. Man kan inte ändra tjugo säljares beteenden över en natt. En beteendeförändring måste få ta tid och därför är det viktigt att ni gör små förändringar under en längre tid, så att alla kan arbeta in dem.

Självklart kommer ni även behöva lägga upp en långsiktig plan för att åtgärda andra problem som kan dyka upp under analysen.

 

Ladda ner guiden "Maximera dina säljare och nå uppsatta mål"

 

3. Tydliga mål och uppföljning!

Alla har olika ansvarsområde inom säljfunktionen och därför behöver alla ha individuella och tydliga mål, för att kunna arbeta mot samma lösning. När målen är satta ska ni sedan kontinuerligt följa upp dem för att hela tiden kunna göra små justeringar och bli bättre. Tänk långsiktigt så kommer ni få en hållbar helhetslösning som kommer skapa resultat längre!

 

Fler tips till dig som säljchef:

Säljchef – därför måste du coacha istället för att sälja

Du är anledningen till att er försäljning dippar