Personalutveckling handlar inte bara om att skicka iväg en medarbetare på kurs lite då och då för att “hålla” personen motiverad och vilja stanna längre på företaget. Det handlar även om att ta vara på medarbetarnas lärdomar och faktiskt växa som företag.

Dina medarbetares motivation, vilja, sätt att agera och kommunicera både internt med kollegorna och med företagets kunder är viktigt för att bygga ett framgångsrikt företag med starka kundrelationer.

I det här blogginlägget har vi listat några områden som du som ansvarar för personalutveckling bör tänka på.

Gör det möjligt att göra karriär internt

Målet för varje medarbetare är att individen ska utvecklas under åren personen är anställd på företaget. Därför bör alla medarbetare ha en tydlig utvecklingsplan som du tillsammans med den anställde tar fram med tiden. Det ska helt enkelt finnas uttänkta karriärvägar för varje roll på företaget. Vi kallar det “internkarriär”. Det innebär att ditt företag kan erbjuda traineeutbildning, interna utbildningar, ”prova-på-jobb” på andra avdelningar och en individuell plan för att hitta intressanta tjänster inom företaget.

Bredda roller eller tilldela nya arbetsuppgifter

Det är roligt att lära sig nya saker trots att det kanske inte är inom ens eget specialistområde. Vad tror du om att låta dina medarbetare få lära sig nya arbetsuppgifter, byta roll, avdelning eller affärsområde? Kanske till och med ge dem möjligheten att byta geografiskt område? Oavsett vilket som passar er bäst så kan det vara en liten sak som gör att en ny gnista tänds och de anställda utvecklas. Så, utmana dina medarbetare och våga tänka utanför boxen. Visst, det låter klyschigt, men det funkar faktiskt. Ett tips är att utse interna handledare som tycker om och vill lära ut.

Har du som ansvarar för personalutveckling möjlighet att själv agera handledare och lära upp andra, då ska du självklart ta vara på det.

Ladda ner guiden "Steg för steg: Så genomför ni en bestående förändring"

 

Vem täcker upp vid sjukfrånvaro?

Om dina medarbetare har fått lära sig nya arbetsuppgifter och bytt roller i företaget så har de också möjligheten att täcka upp för varandra vid sjukfrånvaro och ledighet. Bra va? Ett alternativ är att anställa en vikarie eller köpa in en konsult från ett bemanningsföretag. Som ni förstår blir det en betydligt dyrare lösning.

Arbeta långsiktigt och strukturerat

Tar ni verkligen vara på den kunskap som era medarbetare får ta del av under sina kurser och utbildningar? Svaret är dessvärre oftast nej. Trots att ambitionen oftast finns där innan så kommer andra “viktigare” saker emellan. Var noga med att följa upp medarbetarnas lärdomar, utvärdera kurser eller utbildningar och diskutera hur ni kan använda de nya kunskaperna i er verksamhet.

Med dessa tips har du möjlighet att ge alla dina medarbetare en internkarriär samtidigt som ni tar till vara på kunskap och smarta lösningar.

Lycka till!

 

Vill du veta mer om hur du får dina medarbetare att växa, ladda ner vår guide: Steg för steg: så genomför ni en bestående förändring.