Ett framgångsrikt försäljningsarbete är inte bara ett resultat av duktiga säljare och ett sammansvetsat team. Det handlar även om hur ledarskapet ser ut och hur du som säljchef agerar. Du som säljchef måste stå i ständig utveckling – för att avdelningen ska nå sina mål.

En duktig säljare behöver inte vara en duktig ledare

Kanske började du som säljare, avancerade till att bli företagets bästa säljare, för att slutligen erbjudas rollen som säljchef? Kanske rekryterades du utifrån, med bakgrund som både säljare och chef? Oavsett hur din resa till den position du har idag har sett ut, så spelar din säljbakgrund mindre roll. Att vara duktig på att sälja är inte samma sak som att vara en bra ledare och därför är det viktigt att alltid ha en ödmjuk inställning till rollen och dess innebörd. Utbilda dig, lyssna in dina medarbetare och samla inspiration även utanför kontoret.

Säljchef eller säljcoach?

Lägger du för mycket tid på din egen försäljning hinner du inte coacha eller lära upp dina medarbetare. Då utvecklas bara du i säljrollen, medan din avdelning halkar efter. Därför måste du utöver rollen som chef och ledare även bli en duktig påverkare och säljcoach, som tänker proaktivt, utvecklas tillsammans med gruppen och uppmuntrar medarbetarna till att slå dina gamla säljrekord. Du behöver vara lyhörd, se gruppens behov och anpassa utvecklingen efter individerna i gruppen.

Ladda ner guiden "Maximera dina säljare och nå uppsatta mål"

Försäljningen har förändrats

Försäljningen ser inte längre ut som den en gång gjorde och som säljare kommer du ofta in i ett sent skede i säljprocessen. Kunden känner vid det laget redan till det mesta om både ert företag och vad ni erbjuder, vilket innebär att både du och din avdelning måste tänka annorlunda i er strategi. Men förändringen har inte bara skett på kundsidan. Medarbetare som är födda på 80- och 90-talet har ofta en annan syn på hur man säljer. De är vana vid ett högt tempo, ett konstant informationsflöde och behöver kanske en annan typ av stimulans. Därför måste du som säljchef vara proaktiv, följa med i utvecklingen och sätta dig in i hur dina medarbetare, men även kunder tänker. Vilken situation befinner de sig i? Vilka utmaningar har de? Varför lockades de av just ert varumärke?

Utmanande säljare når bättre resultat

Som säljchef måste du identifiera kundens bakomliggande önskemål. Marknaden fylls ständigt på med nya tjänster som påverkar sälj- och köpbeteendet och här måste du identifiera de verkliga utmaningar som kunden står inför. Kunder utgår ifrån det behov de känner till, men kanske är behovet egentligen något helt annat. Uppmuntra dina anställda till att våga utmana kunden – kanske är lösningen något annat än de förväntade sig?

Lästips: Du är anledningen till att er försäljning dippar