Med allt tuffare konkurrens, kortare produktcykler, snabbare teknikutveckling och prispress, är det många som försöker hitta vägar att bättre hantera sina resurser.

Effektiva processer krävs för att medarbetarna ska ha rätt förutsättningar och bli framgångsrika.

Här är 3 steg du måste tänka på för att arbeta smartare – snarare än att angripa resultaträkningen.

1 Skapa flöden

Väldigt ofta koncentrerar sig ett företag på sina funktioner, avdelningar och områden. Bryt mot detta och se istället hur olika objekt flödar, exempelvis en produkt från beställning till leverans. Då visualiseras hur varje del och varje medarbetare bidrar till helheten, hur effektiva olika moment är, varför det blir problem och källan till dessa problem.

2 Separera värde och icke värde

Märk ut i respektive flöde vad som adderar ett kundvärde och vad som inte gör detta. Värde är alla aktiviteter en kund är villig att betala för, resten kan betecknas som kvalitetsbrister. Det är således aktiviteter i företaget som kostar men inte ersätts av en kund. Allmänt sägs att mellan 20 och 60 procent av en omsättning består av sådana kostnader, exempelvis dubbelarbete, omarbete, överarbete, väntan och att inte ta tillvara på människors idéer och kompetenser.

3 Sätt mål, mät och utvärdera

I syfte att ständigt kunna förändra, utveckla och förbättra dina flöden skall du sätta mål.

Mål skapar en gemensam syn om vart företaget och dess delar ska, utkristalliserar hur, var och när resurser används som bäst och är möjliga att följa upp. Med kontinuerlig uppföljning och feedback till medarbetarna blir målen ett styrmedel och en ledstång som alla känner sig delaktiga i. Var dock noga med såväl målsättningar och målstyrning som mätetalen. Det måste vara genomtänkt och relevant, annars kan de bli intetsägande eller till och med leda företaget fel.

Ladda ner guiden "Så genomför du en processkartläggning"