Håller digitaliseringen på att göra oss rädda för den personliga kontakten? Frågan är högst relevant när det gäller dagens säljkår där mycket av säljarbetet och kommunikation sker via mejl.

Innan den digitala revolutionen var det mest vanliga sättet att söka upp en potentiell eller befintlig kund att man ringde ett samtal.  Den så kallade ”telefonskräcken” har alltid funnits, men skillnaden på att vara obekväm att prata med en främmande person över telefon till att göra det enkelt för sig och istället skicka ett mejl är ganska stor. Långt in på 80-talet var telefonen det mest vanliga sätt att kommunicera när man ville prata med någon på längre avstånd. I och med detta hade man ett okomplicerat förhållande till telefonen. Det var helt enkelt inget problem för de flesta att lyfta luren och ringa ett samtal.

Det finns många argument för att kommunicera via mejl.

Mottagaren kan läsa och svara när tiden passar, man kan bifoga relevant information etc, men detta går också att göra efter att man som säljare haft ett inledande samtal på telefon. Bygger mycket av detta beteende på att man helt enkelt tycker det är jobbigt att behöva presentera sig för någon man inte känner i telefon? Är det en ”sanning” för att det idag är mycket svårare att få kontakt med kunderna?

Eller blir det lite för personligt och därför enklare att skicka ett mejl.

Ett bra exempel på detta är företag med produkter som ”säljer sig själva” och där säljkåren blir till ordermottagare. När sedan trenden bryts och det är dags att kontakta kunder för att fylla orderboken, visar sig ofta en stor motvilja till att börja ringa till nya potentiella kunder man inte varit i kontakt med tidigare. Man väljer istället att kontakta dessa via mejl.

Om man då utgår ifrån vad som är säljarens roll så kan man bli lite konfunderad över denna utveckling eftersom säljarbetet i mycket handlar om att skapa en relation med sin kund.

I samma veva kan man även göra en reflektion över sitt eget beteende. Vill vi hellre bli kontaktade digitalt för att slippa samtalet? Skickar vi ett sms istället för att ringa? Svaren är säkert helt personliga, men att det skett en förändring i vårt sätt att kommunicera står helt klart.

Ladda ner guiden "Salesbuilder"Ladda ner guiden "Maximera dina säljare och nå uppsatta mål"