Ett av de främsta hindren för att en organisation ska bli framgångsrik är ”stuprör”.

Istället för en helhet planerar, tänker och agerar de olika enheterna inom organisationen var för sig. Och i detta förloras mycket av värdefull kunskap, information, tid samtidigt som resurserna används ineffektivt. Här gäller det istället att se, förstå och skapa totalbilden av organisationens sätt att fungera, för att sedan utveckla, utvärdera, förbättra detaljerna som ingår. Som utgångspunkt är ett gott tips att måla upp försörjningskedjan i tre dimensioner, och koppla samman dessa.

Supply Chain

Kedjan av aktiviteter från ett första behov på marknaden/hos kunden tills dess att kundens behov är tillfredsställt. Här ingår order/beställning, inköp/anskaffning av produktionsresurser, tillverkning (av vara och/eller tjänst), logistik, distribution och leverans. Varje del behöver sedan ha stödsystem i form av prognoser, volymberäkningar, transportplanering, etc.

Customer Chain

Idag är många kunder lättrörliga och illojala samtidigt som trender och preferenser påverkas och ändras snabbt. Till supply chain kopplas således kundens beteenden och datan bakom dessa. Till hjälp behövs en segmentering av kundportföljen, definiera och förstå det reella behovet hos varje kundkategori och – framför allt – ”voice of the customer”. Att ständigt ha en dialog med, lyssna till, få respons från, vara proaktiv tillsammans med kunderna.

Development Chain

Med kundens ändrade beteenden och utvecklingen av supply chain kommer därefter in utvecklings- och innovationsarbetet. Förfinade varor och/eller tjänster, helt nya varor och/eller tjänster, utvecklingen av service, utvecklingen av totalleverans, partnerskap, etc. Dessutom – vilket många glömmer av – även att själv skapa och driva fram en efterfrågan på marknaden innan kunden/marknaden kommit till beslut om ett behov, plus utveckling och innovation i övriga organisationen inte bara varu-/tjänsteportföljen. Det kan gälla produktionsteknik, marknadsföringen, arbetsmiljön och mycket mer.

Gör din organisation mer framgångsrik – involvera dina medarbetare och tänk igenom hur helheten hänger ihop och skapar kundvärde!

Ladda ner guiden "Hållbar organisation"