Vi vet alla att även om affärsplanen är analytisk och välformulerad med nydanade affärsmodeller och strategier, så sker det inga förändringar om inget av det verkställs.

Men vi vet också att det oftast är där det fallerar. Det är säkert ingen tillfällighet om ett företag får mer gjort än andra. Vår uppfattning är att mycket är beroende av företagsledarens sätt att vara och agera, en resultatinriktad kultur och rätt person på rätt plats.

Hur skapa en resultatinriktad kultur?

Det första vi behöver vara eniga om är, vad är företagskultur? Vi på Celavi definierar det som summan av de delade värderingar, handlingsnormer och uppfattningar som råder i företaget. Många gånger vill de som ska ändra ett företags kultur påbörja ett projekt med att ta fram nya värderingar och värdeord. Det krävs långt ifrån alltid. Utan troligare är att vissa uppfattningar som styr medarbetarnas beteenden behöver förändras. För att göra det måste du som VD övertygande bevisa att den nu rådande uppfattningen är felaktig.

Absolut viktigast är att förändra beteenden.

Här menar vi normerna för hur man beter sig, det accepterade och förväntande sätten att uppträda på i företaget. De formella regler som gäller i företaget. Att förändra invanda beteenden är inte lätt!

Om du som VD belönar och uppmärksammar de som är genomförare av beslutade åtgärder, så tar du viktiga steg mot en resultatinriktad kultur. Det kräver att du ger rak, tydlig och ärlig återkoppling och att du coachar de som presenterar dåligt.

Att utveckla en företagskultur förutsätter tydlig information och dialog och där både beteende och prestation belönas.

Ladda ner guiden "Steg för steg: Så genomför ni en bestående förändring"  Ladda ner guiden "Affärsplan som engagerar och blir genomförd"