Lean är bara tillämpligt i industrin?

Nej. Lean är tillämpbart i vilken organisation som helst oavsett storlek, karaktär och bransch, – från industri till service- och tjänsteföretag till offentlig sektor med skola, omsorg, etc.

Fler och fler kommuner och offentliga förvaltningar inser fördelarna med att skapa ett Lean – inspirerat förhållningssätt som lyfter fram och involverar medarbetarna!

Medarbetarnas erfarenheter, kunskaper och engagemang är det viktigaste!

Lean är bara en uppsättning metoder?

Nej. Självklart innehåller Lean en stor verktygslåda för att arbeta med kunder, kvalitet, flöden, struktur, leveranser, etc, -men ytterst är det en filosofi som bottnar i människan som organisationens värdefullaste resurs. Och där inte utgå ifrån metodik och verktyg, utan kunskaper, färdigheter, idéer, teamarbete, inkluderande ledarskap, ständiga förbättringar och ständigt lärande.

Verktygen, systemen och metodiken blir hjälpmedel utifrån ett kundperspektiv!

En Stressfaktor – Lean slimmar oss ännu mer!

Nej. Målet är att reducera eller helt eliminera slöserier, tex. onödiga och ineffektiva möten, om – eller dubbelarbete,  -alltså allt sådant som inte adderar till ett kundvärde.

Detta innebär emellertid inte att människor, utrustning och material stressas sönder, tvärtom frigörs resurser som används på ett klokt sätt till gagn för personal, kunder och leverantörer samtidigt som metoder för att ta bort över- och snedbelastningar är helt centrala.

Det handlar helt enkelt om att fokusera på att hitta sätt att arbeta smartare och att låta medarbetarna som dagligen möter kunderna och de utmaningar som finns – få vara med i att hitta bästa lösningarna!

Ladda ner guiden "Hållbar organisation"

Ladda ner guiden "Så genomför du en processkartläggning"