Har ni i ledningen samma uppfattning över var ni är och vad ni ska uppnå?

Alla företag idag följer upp sin verksamhet och de finansiella resultaten på något sätt. Det som givetvis skiljer är vad som är viktigt att fokusera på och att prioritera. Men anledningen till uppföljningen är gemensam för alla.

Vi följer upp resultatet i vår verksamhet för att veta var vi står idag och för att kunna påverka våra affärer framåt.

Uppföljning och analys av resultatet skall vara en guide till vilka aktviteter/actions vi skall fortsätta med eller vad vi behöver göra för att ta oss i önskad riktning för att uppnå våra mål. Men det är inte helt ovanligt att många ledningsgrupper upplever stora svårigheter med att få till en effektiv uppföljning som leder till proaktiva beslut.

Risken finns att det ser ut så här:

  • Ett flertal detaljrika resultatrapporter visas och siffrorna snurrar snabbt förbi. Diskussionen pendlar mellan övergripande frågor ned på oväsentliga detaljer.
  • Det finns ingen prioritering om vad som ska följas upp. Allt blir lika viktigt. Alla parametrar ska påverkas inför nästa månad, vilket troligtvis inte leder till några förbättringar inom något område.
  • Hela mötet blir en form av avrapporteringsforum där respektive resultatansvarig mer lägger fokus på att hitta ursäkter om varför det inte gått bra, än att vara framåtriktad och konstruktiv.
  • Snart är hela diskussionen mer inriktad på riktigheten i rapporteringen. Ekonomichefen får lägga all tid på att förklara hur resultatutfallet är beräknat. De resultatansvariga gör egna beräkningar under mötet på vad som ska vara ”rätt” resultat.
  • Ingen kommer förbered. Analysen görs under mötet och gissningar om varför och orsaker till utfallet görs här och nu. Förslag och planer på konkreta åtgärder och beräknade konsekvenser av resultatet finns inte.

Känner du igen det här från din verksamhet?

Ladda ner guiden "Målstyrningsprocess" Ladda ner guiden "VD - Så gör du ett lönsamhetslyft"