Affärsplaner – bra tankar som saknar en plan för genomförande

Alla vet att det hänger på just genomförandet – bolag med en halvbra strategi och bra genomförande lyckas oftast bättre än företag med brilliant strategi och dålig genomförandekraft.

Hur gör vi då om våra affärsplaner från snygga dokument till tydliga, praktiska styrverktyg för verksamheten och ledningen? Det är sällan affärsplanens kvalité som är problemet, utan genomförandet.

Så var går vi bet med våra affärsplaner? Här är några exempel på vanliga brister.

  • Oärlig och slarvig nulägesanalys ger helt fel underlag för vilka strategier och aktiviteter som skall genomföras.
  • Det saknas samsyn i ledningen om vad som är de verkliga problemen och utmaningarna.
  • Det saknas en röd tråd mellan affärsidé, övergripande mål, strategier, kritiska framgångsfaktorer och genomförandeplanen.
  • Bristfällig genomförandeplan. Det kan vara allt ifrån att planen är alltför övergripande till att det aldrig tas tid för att göra den mer konkret. Eller att den är allt för detaljerade även långt fram i tiden, så den blir inaktuell inom kort.
  • Affärsplanen innehåller en stor mängd åtgärder och målsättningar, som kan vara svåra att överblicka och att prioritera mellan.
  • En mängd förändringsprojekt i enlighet med affärsplanen har startats, men eftersom resultatet av dessa varit skralt har luften gått ur organisationen
  • Affärsplanen ett välskrivet dokument som beskriver ”sanningar” som alla vill höra. Den står i bokhyllan och i bästa fall tas fram en gång om året. Så långt ifrån ett styrverktyg man kan komma!
Ladda ner guiden "Affärsplan som engagerar och blir genomförd"