Har du någon gång suttit i en ledningsgrupp, där samtliga medlemmar fått i uppgift att skriva ned företagets Vision och Mission, för att sedan jämföra resultatet?

Det  låter som en enkel uppgift, något alla borde veta och ändå kan vi i en grupp med exempelvis 7 personer, få lika många varianter på svar.

Kreativt tycker någon, spretigt tycker en annan. Kanske några inte ens förstår innebörden av begreppen.

Visionen brukar beskrivas som det önskade framtida drömläget

Den behöver inte kännas helt realistisk utan mera som “i den bästa av världar.” Missionen brukar beskrivas som uppdraget – vad vi gör idag för att uppnå visionen. Båda är helt nödvändiga som utgångspunkter för målstyrningen.

Känner du igen visionerna nedan från några välkända företag?

Vision: To be Earth´s most customer-centric company, where customers can find and discover anything they might want to buy online.  Mission: We strive to offer our customers the lowest possible prices, the best available selection, and the utmost convenience.

Vision: To create a better day life for the many people.  Mission: Offer a wide range of well-designed, functional home furnishing products at prices so low that as many people as possible will be able to afford them.

Vision: To provide access to the the world’s information in one click.  Mission: To organize the world’s information accessible and useful.

3 välkända företag!

Visionen besvarar frågor som;

  • Vad som är företagets drömläge?
  • Vilka problem den löser för att förbättra världen?
  • Vad eller vem vi inspirerar till förändring?

Missionen besvarar frågor som;

  • Vad gör vi?
  • Vem tjänar vi?
  • Hur tjänar vi dem ?

Visionen är företagets ledstjärna och tillsammans med Missionen utgör de en grund för att skapa mål och strategier.

Hur viktigt är det för dig att känna till vad ditt företag har för ledstjärna?

Troligen blir det lättare att förstå hur mål och strategier blir till konkreta handlingsplaner som du och dina kollegor sedan ska utföra. När du förstår kopplingen till Vision och Mission är det lättare att se hur din egen uppgift passar in i helheten och det kan hjälpa dig att du känner dig delaktig i det större sammanhang som du är en del av.

Ladda ner guiden "Affärsplan som engagerar och blir genomförd"