En välmående organisation förutsätter en god strategi. Strategia – alltså att vinna hela kriget inte bara enstaka slag.

Analogt med andra centrala begrepp och faktorer – vision, mål, värderingar – förekommer dock mycket okunskap och missförstånd, även bland dom som faktiskt lägger ner tid och energi på strategiarbetet.

Här finner du de tre kanske viktigaste sakerna att tänka på.

  1  Störst, Bäst, Vackrast

Många strategier lyder ”vi ska växa 20%”, ”vi ska bli bäst i Norden”, ”vi ska bli internationella”. Fel nummer ett är att skapa sin strategi och konkurrera enligt givna och redan befintliga parametrar med alla andra. Istället gäller det att finna en unik egen position som adderar värde till intressenterna. Det här behöver dessutom inte vara en enskild produkt eller kompetens, utan lika gärna en försörjningskedja, en tillverkningsprocess eller ett varumärke.

  2  Tillfredsställa alla

Vi far ofta iväg och ska möta upp alla behov som finns och göra alla kunder nöjda. Fel nummer två är att inte tydligt säga Nej. Att identifiera och förstå vart vi ska vara, men lika mycket vart vi inte ska vara. Vilka positioner, vilka produkter, vilka kunder ska vi inte vända oss till och inte lägga några resurser på, istället fokusera på att skapa maximala unika värden för dom vi ringat in enligt en riktig strategi.

  3  En kortsiktig strategi

Det är frestande och lätt att tänka strategi som nästa års budget, nästa års verksamhetsplan och/eller dras med i trender och modeord. I princip alla kan också en gång eller fragmentariskt nå framgång, till och med stor sådan. Fel nummer tre är att strategin blir alldeles för kortsiktig. Istället ska den hålla, skapa värden och göra organisationen livskraftig under lång, lång tid, över konjunkturcykler, genom politiska skiften, utanför marknadssvängningar. När en strategi blir kortsiktig tenderar den dessutom att bli för tunn. Vi stannar vid diskussioner och prognoser gällande detaljer i närtid, och missar de större dragen. Vilka stora rörelser har vi hos kunder, teknik, produktion, distribution och kommunikation idag, imorgon och i framtiden och hur måste vi tänka, planera och agera för att möta upp detta?

Ladda ner guiden "Målstyrningsprocess"