Att utbilda säljarna i säljteknik är ofta dyrt och ger inga mätbara effekter! Problemet är sällan att utbildningarna är dåliga, inte heller att säljarna inte vill utvecklas. Var ligger då problemet?

Alla företag har sina unika utmaningar såklart, men vi är övertygade om att det inte är där problemet ligger heller. 

Jag har under mer än 20 år varit med och utvecklat säljare, En stor del av tiden så har det handlat om att i kursform utbilda säljare med tveksam effekt på det långsiktiga resultatet. Många ledningsgrupper lägger stora belopp på att utveckla sin säljavdelning och hoppas på att en utbildning, och nya kunskaper nog skall motivera säljarna till att producera ett bättre resultat.

Jag har själv som ledare varit med om att ta sådana beslut och är helt övertygad om att det är här en stor del av problemet ligger. Ledningen är en självklar del av säljfunktionen på företaget, precis som resten av företaget. Detta är inte helt självklart i många av de företag vi träffar. När företag beställer korta utvecklingsprogram analyserar man ofta inte tillräckligt noga hur säljfunktionen fungerar i verkligheten innan utbildningen startar. Säljteknik kan man träna upp men man bör involvera hela säljfunktionen – säljledning, säljare och support avdelningar.

När vi arbetar med säljutveckling idag är programmen oftast på lång sikt, men kostar inte mycket mer än vad ett kort utvecklingsprogram gör.

Vi startar alltid ett sådant samarbete med en Effektivitetsdiagnos. Resultatet av diagnosen går vi igenom med företagets ledning och kommer tillsammans med ledningen överens om vilka områden vi behöver titta på först. När resultaten börjar komma går vi vidare i nästa steg och en stor del av arbetsinsatsen görs av befintlig personal och inte av konsulter. Utveckling sker i det dagliga arbetet – inte i konferensrummet.

Insatsen skall vara bestående, inte enbart under en kortare fokusperiod där man boostar upp säljinsatserna!

Spar pengar – skapa effekt – arbeta långsiktigt!

Ladda ner guiden "Salesbuilder"