Varför lyckas vissa företag bättre än andra i osäkra tider?

Genom alla årtionden har det funnits perioder av osäkerhet och turbulens. Om vi går tillbaka 20 år i tiden så har det skett omvälvande händelser i Sverige och i världen. Det är snudd på omöjligt att förutspå alla snabba vändningar som sker. Ändå klarar sig vissa företag otroligt bra i en turbulent omvärld. De inte bara överlever –de växer också med en övertygande kraft.

Med detta som utgångsläge har forskning gjorts på frågan- varför vissa företag skördar stora framgångar i tider av osäkerhet när andra inte gör det?

Analysen gick helt enkelt ut på att försöka hitta gemensamma faktorer hos företag som i perioder växt 10 gånger mer än branschindex. Vad gjorde dom annorlunda?

Managementgurun Jim Collins (som rönt enorm framgång med sin bok »Good to Great«) har forskat och skriver i sin nya bok Great by choice –varför vissa företag är mer framgångsrika än andra.

Undersökningen krossade flera rotade myter och många iakttagelser blev stora överraskningar.

En av dessa myter var att framgångsrika ledare i en turbulent värld är djärva, risktagande visionärer. Undersökningen visade att de bästa ledarna helt enkelt observerade vad som fungerade, kom underfund med varför det fungerade och byggde vidare på dessa erfarenheter.

En annan myt som visade sig inte stämma är att en hotfull värld gynnar företag som är snabba.

Devisen -man är antingen snabb eller död- visade istället att framgången låg i att veta när man ska vara snabb och när man ska mera avvaktande. Att fatta snabba beslut och vidta snabba åtgärder kan tvärtom vara en grund till stora problem och undergång.

Vad kunde man dra för slutsatser av undersökningen?

De mest tydliga egenskaperna som framkom i undersökningen var att de mest framgångsrika ledarna hade ett flertal gemensamma drag.

  • Disciplin och orubblighet. Här gäller det inte en hierarkisk disciplin utan ledarens egen självdisciplin. Att ha den inre viljan att göra vad som krävs för att nå toppresultat. Orubbligheten ligger i förmågan att alltid kunna fokusera på uppgiften. De överreagerar inte när något händer och lockas inte av flockmentalitet.
  • Det är viktigare att kunna anpassa innovation – att förena kreativitet med disciplin.
  • Förberedelser och försiktighet. De mest framgångsrika ledarna visade en tydlig bild av att alltid vara väldigt försiktiga i såväl goda som mindre goda tider. De var alltid förberedda på förändringar som kunde påverka förhållandena i negativ riktning.

Det som framkom mest tydligt i undersökningen var att det inte är personlig vinning som driver framgångsrika ledare.

Drivkraften är att skapa något bestående som överlever såväl upp- som nedgångar i en turbulent värld.

Och – som föreläsaren Simon Sinek säger – ”People don’t buy what you do, they buy why you do it.”

Tänkvärt när du vill locka duktiga medarbetare och talanger till företaget!

Ladda ner guiden "Steg för steg: Så genomför ni en bestående förändring"