Hur går vi från att bara ha en strategi och riktning på papper till att hela verksamheten jobbar för att utveckla konkurrenskraft? Från en strategi till ett verkligt beteende!

En vision, en ledstjärna, en riktning som visar vart bolaget ska, är en strävan som driver en motor i organisationen som stimulerar, utmanar och kittlar till engagemang. För att det ska bli en motor behöver alla förstå den, få en bild av den och känna sig delaktiga. Då aktiveras engagemang och förståelse för att om man ska bli riktigt, riktigt bra så behövs all hjälp som kan fås. Många ögon som visualiserar, hittar rotorsaker och vågar förbättra – ger en enorm kraft som tryggt leder bolaget i önskad riktning.

Vi är människor och händelser som upplevs som hotande och farliga för oss utlöser fysiologiska och beteendemässiga reaktioner som syftar till att rädda sig själv. De underliggande mekanismerna styrs av hjärnan och är en evolutionär överlevnadsmekanism. De som klarade av detta, överlevde. De som inte klarade av detta, blev uppätna.

Medvetenheten om de situationer som utlöser detta hos individen, hjälper individen att kunna styra sitt eget beteende.

”Nu blev jag tyst, varför? Vad riskerar jag?”. Riskerar du att bli sparkad för att du ger ditt perspektiv så är det ett hot. Ser du att andra blir sparkade för att de ger sina perspektiv så vet du att det är ett reellt hot och att det är bäst att rädda sig själv. Mekanismen leder till att du antingen flyr, fightas eller fryser. Alla reagerar olika. Med andra ord om du riskerar din position, din tjänst eller något annat av värde för dig, räddar du automatiskt dig själv framför det bästa för bolaget.

Om du får stöd av chef, ledare, team, medarbetare, så blir det inte ett hot utan istället det som räknas och efterfrågas, då blir det riktig framdrift i bolaget.

Att fånga de ageranden som leder till framdrift, undanröjande av hinder, kvalitetsutveckling, ständig förbättring är framgångsfaktorer som med fördel används för målstyrning och framdrift av en konkurrenskraftig verksamhet.

Ladda ner guiden "Hållbar organisation"