Att sätta mål är självklarhet i de flesta företag idag.

De flesta vet också att det är viktigt att mål i olika dimensioner och på olika nivåer hänger ihop. Ett övergripande mål för hela organisationen, för att det ska vara meningsfullt och engagerande för alla medarbetare måste de brytas ned så att det är tydlig hur den enskilda medarbetarens mål hänger ihop med det övergripande målet.

Trots höga ambitioner blir de flesta målen aldrig uppnådda.

Är förklaringen till att vi inte når våra mål oengagerade medarbetare?

Vi vet att mål utan uppföljning och återkoppling inte har ett värde. Samtidigt visar all forskning på att det är här de största bristerna finns. Det finns studier på att chefer själv uppskattar att de lägger 40 % av sin arbetstid på återkoppling och feedback men att de i verkligheten bara lägger 2 %.

Då är det svårt att skylla på oengagerade medarbetare!

Källa: Simon Elvnäs. ”Vad gör chefen ”
Ladda ner guiden "Målstyrningsprocess"