Ibland krävs det lite mer än en säljkurs eller två för att krossa det gamla säljrekordet. Oftast handlar det om att göra en förändring för att få effekt på försäljningen. En beteendeförändring för att vara exakt, vilket inte görs över en natt eller definitivt inte under en kurs. Så här kan du hjälpa dina säljare att bli ännu bättre!

Gör säljarna lite bättre hela tiden

Istället för att tro att alla ska bli 100 % bättre inom ett område kan man istället bli 10-20 % bättre i hela säljprocessen, i alla olika delar. Det känns nämligen inte så svårt att uppnå och då blir man bättre.

Varför ska jag som säljare eller säljchef agera annorlunda? Kanske är det den viktigaste frågan!

Vad innebär det för mig? -mera jobb, förändring – vad vinner jag på det?

Hitta och utveckla säljarnas olika styrkor

Alla människor är olika och även säljare. Försök hitta varje individs potential, det de är absolut bäst på. Vem av säljarna är mest kreativ och bäst på att få kontakt med nya kunder? Vem är bäst på att utveckla dina befintliga kunder? Vem är bäst på att bygga starka kundrelationer?

Diskutera i säljteamet vad som gör att den ena säljaren lyckas bäst i vissa situationer. Försök att hitta vad säljaren gör och dra lärdom av detta i teamet. Låt säljarna genomföra sambesök för att reflektera över vad de gör, säger och agerar olika. Även du som säljchef kan åka med säljarna på möte för att se vad personen är duktig på och vad som kan förbättras och för att uppdatera dig på hur kundens köpprocess hela tiden utvecklas. Det kan vara små detaljer som skiljer men som helhet har stor betydelse för att vinna kundernas förtroende.

Utifrån den situation och de behov kunden har, har de oftast hittat en lösning!

Hur ska du som säljare agera för att ge kunden ett mervärde? Kanske har kunden ”underliggande behov” önskemål, lösningar – som de inte visste att de kunde få!

 

Ladda ner guiden "Maximera dina säljare och nå uppsatta mål"

 

Sätt både gemensamma mål & individuella

Bra med en gemensam målbild som alla kan se framför sig. Otroligt viktigt att kunna se målet framför sig, vad det betyder och innebär när vi har nått målet. Lyft fram tydliga aktiviteter så att alla är med på resan och förstår vad som behöver göras för att nå målen. Följ upp målen kontinuerligt, ge feedback – viktigt att alla ser att vi är påväg och hur det går. Lyft fram både med- och motgångar!

Försök att bryta ner målen på individnivå och ta dialog med den enskilde säljaren om vad han/hon känner och upplever – känns målen rimliga? Vad behöver jag göra får att lyckas? Vilken stöttning vill jag ha på resan, för att nå mina mål?

Vad var det som gjorde att vi lyckades eller inte lyckades? Dra lärdom av framgångarna och motgångarna. Och glöm inte att det är viktigt att fira segrar!

Låt dina säljare vara olika, fokusera på deras styrkor och våga ställa skilda krav på dem. Vissa säljare är väldigt duktiga på nykundsbearbetning och vissa på merförsäljning till dina befintliga kunder.

Du som säljchef spelar en viktig roll! Lyssna, stötta, pusha – coacha dina säljare till framgång!

Lästips: Säljchef – därför måste du coacha istället för att sälja, en av våra bloggar!