Nu är det tid för alla sommarjobb.

Många unga tar sig an uppgiften att ta hand om alla semesterglada. Vi möter dem överallt, i glasskiosken, på restaurangen, nöjesfältet, kundtjänst, vården och många, många andra ställen. Sommarjobb är viktigt, ett bra steg att känna på arbetslivet och tjäna sina första pengar. Hur många av dessa förväntansfulla har fått rätt introduktion till vad deras kunder förväntar sig.

En bra serviceupplevelse stärker semesterminnet.

En dålig förstör, och associeras inte till personen du mötte utan till företaget som du köpte något av. Tänk hur många gånger du fått dålig service på restauranger som har ovan personal som tjänar för lite och som inte ens fått utbildning på vad det är som gör en kund nöjd – ögonkontakt, ett extra vänligt ord och ett leende när något inte blir som det var tänkt.

Det finns enkla sätt att ”bevara” ett varumärke i sommarstressen.

Utbilda din personal, se till att de är nöjda och blir sedda. Anställda är som barn, de gör inte vad du säger, de gör vad du gör. Låt oss hålla tummar att vi får färre dåliga serviceupplevelser sommaren 2017 och att fler sommarjobbare får en härlig och lärorik sommar som gör att de vågar och vill satsa på ett service jobb i framtiden.

Service är framtidens ultimata verktyg till att bli mer framgångsrik.

Glad sommar till alla!

Claes Anesäter, Celavi Verksamhetsutveckling AB