Av någon anledning går verksamheten trögt, men ni kan inte riktigt sätta fingret på vad som är fel. Stämningen på avdelningen känns negativ och ni har slutat nå era mål, trots att inget egentligen har förändrats. Då har ni troligtvis en eller flera bromsklossar i organisationen som saktar ner er utveckling.

I det här blogginlägget tittar vi närmare på några av de vanligaste bromsklossarna som uppstår i ett företag.

Bromskloss 1: Processerna

Krångliga processer kan vara en rejäl bromskloss. Trots att idén bakom ofta kommer från en vilja till att förenkla, kan allt för många processer som skapas på för kort tid leda till motsatt effekt. Därför bör du som är chef alltid tänka en extra vända kring om processen behövs, hur den bör utformas och under vilket tidsintervall det bör ske. Kanske kan ni fasa in den stegvis och testa allt eftersom? Stäm alltid av nya processer med alla som den berör och bli inte rädd om du möter motstånd. Långsiktiga förändringar ska ta tid att fasa in. Läs blogginlägget: Effektivisera era processer med 5 enkla steg.

Bromskloss 2: Den negativa medarbetaren

En negativ medarbetare är sällan negativ utan anledning. Ofta beror det istället på ett missnöje eller en oro som kan vara relaterad till arbetssituationen, ledarskapet eller ett bristande förtroende. Som chef är det upp till dig att ta reda på varför medarbetaren agerar som den gör och att bidra till att finna en lösning. Kanske beror oron eller missnöjet på en avsaknad av struktur, eller en otydlighet i arbetsuppgifterna? Ställ frågor och var lyhörd inför dina medarbetares förslag.

Bromskloss 3: Medarbetaren som vet “allt”

En person som är väldigt engagerad och har synpunkter om högt och lågt kan ibland upplevas som en bromskloss. Kanske kan de ständiga kommentarerna och inspelen till och med upplevas som gnäll och dra ner ditt och dina medarbetares humör? Då bör du tänka om! Att medarbetare engagerar sig är positivt och bör också uppmuntras. Upplever du att den feedback du får är okonstruktiv bör du istället hjälpa medarbetaren till att på ett konstruktivt sätt förklara vad hen menar. Vad personen tänker eller tycker är viktigt för att finna förbättringsområden och kan vara nyckeln till en framgångsrik förändringsprocess.

 

Ladda ner guiden "Steg för steg: Så genomför ni en bestående förändring"

 

Bromskloss 4: Den oengagerade ledaren

Den fjärde (och kanske vanligaste) bromsklossen är chefen. Du kanske tror att ditt ledarskap är modernt, inlyssnande och inkluderande, men faktum är att omvärlden sällan delar din självbild. Om du som ledare är oengagerad, litar mer på din egen kompetens än på medarbetarnas åsikter och stressar igenom nya processer och förändringar – ja, då är du troligtvis en bromskloss. Otydliga processer, en oengagerad ledare och avsaknad av struktur leder ofta till oroliga medarbetare. Med andra ord kan det du upplever som bromsklossen (medarbetaren) vara en direkt produkt av ditt ledarskap. 

Lästips: Medarbetarna är anledningen till att ni kan nå era mål.